دسته‌بندی نشده

جوشکاری القایی با فرکانس بالا

در فرایند تولید لوله و پروفیل های بسته، یک نوار فولادی در رول فرمینگ به یک لوله یا پروفیل درز باز تبدیل می گردد. سپس شکاف باقیمانده آن با جوش بسته می شود. رایج ترین روش جوشکاری، جوشکاری القایی با فرکانس بالا می باشد (HFIW). بنابراین کیفیت این فرآیند مستقیما بر کیفیت محصولات نهایی تأثیر می گذارد.

همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، یک سیم پیچ القایی به عنوان یک القاگر برای اتصال لبه های لوله با استفاده از جریان الکتریکی با فرکانس بالا استفاده می شود. فرآیند HFIW به صورت پیوسته انجام می گیرد که در آن حلقه شار الکتریکی در سطح لوله جریان می یابد و لبه ها به دلیل شار الکتریکی با فرکانس بالا تحت دمای بسیار بالایی قرار می گیرند.

به دلیل استفاده گسترده از لوله های جوش داده شده در صنعت نفت و نیاز به قابلیت اطمینان بالا، کیفیت جوش القایی باید بهبود یابد. همچنین از آنجایی که این فرآیند پیوسته می باشد، پارامترهای نامناسب، کیفیت جوش را کاهش داده و هزینه های سنگینی را تحمیل می کند. یکی ازمهمترین پارامتر موثر بر کیفیت فرآیند HFIW، گرادیان دما در لبه های اتصال است. کاهش گرادیان دما یا به عبارت دیگر یکنواختی توزیع دما در لبه اتصال باعث بهبود فرآیند و افزایش کیفیت ناحیه جوش می شود. طبق تحقیقات انجام شده می توان نتیجه گرفت که برای کنترل گرادیان دما در لبه ها، بهبود شکل لبه ورق روشی مقرون به صرفه و کارآمد است. همچنین کاهش گرادیان دما با استفاده از شکل لبه بهبود یافته در فرآیند HFIW باعث بهبود خواص مکانیکی و متالورژیکی و در عین حال کاهش مصرف برق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *